Hoppa till innehållet

Vanliga deklarationsmissar som kan kosta företaget dyrt

Det är inte bara privatpersoner som behöver deklarera, utan även företagare. Men att deklarera kan kännas både betungande och komplicerat. Ola Aronsson, skattejurist och expert på deklarationsfrågor, reder ut vad som är bra att tänka på och de vanligaste misstagen att undvika.

Det finns över 1,6 miljoner företag i Sverige, där majoriteten drivs som enskilda företag (42 procent) och aktiebolag (37 procent), enligt siffror från SCB. Oavsett om man driver en enskild firma eller ett aktiebolag måste man deklarera, men att veta hur man ska göra är inte alltid lätt, och många gör fel när de ska fylla i sin deklarationsblankett.

-Tyvärr är det många företagare som har dålig koll på vad som gäller när de ska deklarera, inte minst som nybliven företagare. Många missar att dra av alla tillåtna kostnader, eller gör avdrag som inte är tillåtna. Det är även vanligt att man rapporterar in fel siffror kring intäkter, utgifter och investeringar, vilket kan leda till felaktig beskattning. Har man inte tillräckligt mycket kunskap eller tid till deklarationen är det bra att ta hjälp av en expert, annars finns det risk att man går miste om många tusenlappar, säger Ola Aronsson, skattejurist på Företagarens Jurist.

Ett annat vanligt fel är att man lämnar in deklarationen för sent eller lämnar in huvudblanketten utan rätt bilagor. Att missa deklarationstiderna och lämna in fel underlag kan leda till förseningsavgifter och skattetillägg. Därför är det viktigt att man är uppdaterad kring vilka datum och regler som gäller.

-Den bilaga som flest har problem med är den så kallade K10-blanketten som ska lämnas in av den som äger aktier i ett fåmansaktiebolag. I den anger man om man fått utdelning från företaget eller om man sålt aktier i bolaget. På blanketten beräknas också det så kallade gränsbeloppet. Det är gränsbeloppet som avgör hur stor utdelning ett fåmansaktiebolag kan göra till låg beskattning. För att räkna ut gränsbeloppet finns det två olika regler att utgå ifrån – förenklingsregeln och huvudregeln – och man kan själv bestämma vilken av dessa regler som ska användas. Det är dock viktigt att tänka på att företaget fortfarande behöver lämna en egen deklaration, Inkomstdeklaration 2, säger Ola.

Fem tips när du deklarerar som företagare

Ta reda på vad som gäller för enskild firma respektive aktiebolag
Det är företagsformen som bestämmer hur och när man ska skicka in deklarationen till Skatteverket. Om man driver en enskild firma deklarerar man för företaget samtidigt som man deklarerar sin privata inkomst. Använd den vanliga deklarationsblanketten och en extra bilaga för företaget, kallad NE-bilaga, och se till att detta är gjort senast den 2 maj. Har man i stället ett aktiebolag beror inlämningsdatumet för deklarationen på när företagets räkenskapsår tar slut.

Lämna kompletterande uppgifter

Om man vill göra ett avdrag men känner sig lite osäker kring vad som gäller är det viktigt att lämna kompletterande uppgifter till Skatteverket. Det är för att ge Skatteverket tillräckligt med information för att de ska kunna bedöma om avdraget är giltigt eller inte. Om man upptäcker fel efter att man har lämnat in deklarationen kan man begära omprövning med de korrekta uppgifterna för att undvika skattetillägg. Men för att undvika skattetillägg måste man också begära omprövning innan Skatteverket ställer frågor om eventuella felaktigheter.

Tänk på skattereduktionen

Om man lägger ned en enskild firma och har ett slutligt underskott, kan man få en skattereduktion genom att begära ett så kallat kvoterat slutavdrag. Detta underskott anges i sektion 8.4 i deklarationen. Dock har man ett karensår att ta hänsyn till, det vill säga en väntetid på ett år. Det innebär att om firman lades ner under 2023, får man vänta tills deklarationen 2025 för att göra avdraget. Det man kan göra avdrag för vid årets deklaration är alltså slutligt underskott för firmor som lades ner under 2022.

Resor till och från jobbet

Från och med den 1 januari 2023 började det nya reseavdraget gälla, och detta kommer påverka deklarationen för 2024. För att vara kvalificerad för det nya reseavdraget krävs att resekostnaderna överstiger 11 000 kronor per år och att avståndet man reser till och från jobbet är minst fem kilometer. Avdragets storlek varierar beroende på vilket transportmedel man använder. För bilresor är det nu möjligt att dra av 25 kronor per mil (jämfört med tidigare 18,50 kronor). Avdraget för arbetsresor med förmånsbil har ökat från 6,50 kr till 9,50 kr per mil, och för förmånsbilar som drivs enbart med el är avdraget fortsatt 9,50 kr. Kom ihåg att man även kan dra av kostnader för tullar och färjor.

Ta hjälp i tid

Att deklarera kan vara både jobbigt och tråkigt och för att bli av med deklarationen är det många som godkänner den direkt utan att gå igenom alla detaljer ordentligt. Självklart kan man deklarera på egen hand, men det är lätt att missa avdrag som kan minska hur mycket skatt man behöver betala. Är man inte uppdaterad på vilka avdrag och skattemässiga regler som gäller när man deklarerar brukar jag alltid rekommendera att ta hjälp av en jurist.

Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
Magnus Ladulåsgatan 65